Czym jest Ajurweda?
Ajurweda to nauka wywodząca się ze starożytnych Indii. Chociaż powstała aż 5500 lat p.n.e., jej zasady są dalej aktualne i stanowią kompletną odpowiedź na dzisiejszy styl życia i potrzeby ludzi. Jest nazywana „nauką o długowieczności” oraz „nauką o życiu”, której stosowanie pozwala zachować zdrowie i naturalne piękno, a także prowadzić długie, szczęśliwe życie w zgodzie z otaczającą nas naturą i światem. Jej zasady są uniwersalne, dlatego Ajurweda do dziś jest wciąż rozwijana i uzupełniana o nową wiedzę.
Współczesna Ajurweda wspiera holistyczne życie w zdrowiu i szczęściu. Opiera się na dwóch filarach:
- rozwijania świadomości na temat ciała i doświadczeń człowieka jako mikrokosmosu, stanowiącego element wielkiego wszechświata,
- akceptacji faktu, że pomiędzy naszym światem wewnętrznym i zewnętrznym istnieje sieć interakcji i wynikających z nich współzależności.
Innymi słowy, Ajurweda jest sposobem na życie i uczenie się go poprzez poszanowanie natury i współżycie z nią w absolutnej harmonii. Ajurweda pozwala odmładzać i balansować wszystkie żywe organizmy, sprawiając, że stają się silniejsze i odporniejsze na liczne choroby współczesnego świata.
Nauki Ajurwedy
W chwili naszego pojawienie się na świecie stajemy się niepowtarzalną kombinacją cech, która świadczy o naszej wyjątkowości w skali świata. Odpowiedzialna za to jest nasza prakriti, ukryta w głębi wewnętrzna natura, która ma wpływ na nasz wygląd, emocje i sposób myślenia oraz pojmowana rzeczywistości. Poznanie pierwotnej natury prakriti jest pierwszym krokiem do poznania siebie i swojej unikatowości, co pozwala nam odkrywać swoje wnętrze i dbać o naturalne piękno. To równowaga sił, które napędzają nasze życie i decydują o naszych wyborach — jej zgłębienie jest szansą na akceptacje i rozwój swojej indywidualności. Prakriti jest niezmienne przez całe życie.
Poznanie prakriti nie jest możliwe bez zrozumienia siebie, swoich wewnętrznych żywiołów. Nauki ajurwedyjskie uznają je za podstawę wiedzy o sobie i warunek do odnalezienia siebie w otaczającym nas chaosie.
Trzy wewnętrzne siły, które istnieją w człowieku to Vata, Pitta i Kapha. Są one niewidoczne, jednak decydują o naszych funkcjach fizycznych, w tym o naszym wyglądzie, emocjach, sposobie myślenia i reagowania na świat czy przemianie materii.
Wspomniane siły to tzw. dosze, czyli wrodzona inteligencja, którą charakteryzują trzy subtelne energie kierujące człowiekiem:
- Kapha — podstawa istnienia wszystkich materialnych form życia,
- Vata — energia siły i kierunku, mająca wpływ na zmiany, poruszanie się,
- Pitta — siła transformacji i przemian, którym podlegają wszystkie organizmy.
W człowieku znajduje się każda z tych trzech energii, a poznanie powiązań między nimi jest możliwe tylko dzięki dogłębnej analizie swojego ciała i umysłu. Stan doszy ulega jednak zmianom, zależnie od naszych wzorców, zdrowia, warunków zewnętrznych, panującego klimatu, a nawet pory roku.
Czym są dosze w naszym ciele?
Nasze wewnętrzne żywioły, kierujące naszym życiem dosze są połączeniem Pięciu Elementów, specjalnych energii.
- Ziemia — wszelka materia w stanie stałym
- Woda — wszelka materia w stanie ciekłym
- Powietrze — wolność, wiatr, przestrzeń
- Ogień — zmienność materii i przekształcanie jej z jednego stanu w drugi
- Eter — przestrzeń, w której wszelka materia może istnieć, w której się zawiera
Vata jest kombinacją eteru i powietrza, dlatego jest odpowiedzialna za ruch umysłu, zmysłów, ciała, a także za wydalanie.
Pitta łączy w sobie ogień i wodę, jest więc związana z metabolizmem, ciepłem, energią produkowaną w naszym ciele i naszym trawieniem.
Kapha obejmuje wodę i ziemię, co sprawia, że odpowiada za budowę ciała, równowagę płynów w organizmie i fizyczną stabilność.
Wszystkie dosze mają swoje charakterystyczne cechy, objawiające się w sferze ciała i umysłu jako właściwe cechy człowieka.
Dosza VATA
- szczupłe ciało i cienkie kości
- suche włosy, paznokcie i skóra
- myśli i porusza się szybko
- jest wrażliwy, niepraktyczny, ma dużą wyobraźnię
- szybko przyswaja wiedzę, szybko zapomina o rzeczach
- ma skłonność do martwienia się
- ulega częstym wahaniom nastroju
- lubi ciepło, słońce, nie przepada za zimnem
- szybko ulega zmęczeniu
- ma ciągły apetyt
- nie znosi rutyny
- lubi zmiany i podróże
- preferuje przekąski na słono
- szybko wydaje pieniądze
Dosza PITTA
- średniej budowy ciało, atletyczna sylwetka
- włosy koloru blond lub rude z tendencją do wczesnego siwienia
- piegowata lub jasna cera
- bezpośredni styl wymowy
- świdrujący, przeszywający wzrok
- odwaga, pewność siebie, skłonność do agresji
- inteligentny, ma duże ambicje
- lubi być liderem
- jest idealistą, ma wiele pomysłów
- jest dobry w planowaniu i dyscyplinowaniu się
- szybko wpada w gniew
- źle znosi upały
- z chęcią podejmuje się wyzwań umysłowych i fizycznych
- duży apetyt, nie lubi pomijać posiłków, szczególnie w porze lunchu
- bardzo lubi ostre smaki i lody
- wydaje pieniądze na luksusy
Dosza KAPHA
- kanciasta, silna, duża budowa ciała
- wyraźne, ciężkie rysy, egzotyczna uroda
- błyszczące włosy
- gracja i elegancja w poruszaniu się
- wierny, empatyczny, spokojny, tolerancyjny
- ma bardzo dobrą pamięć
- bywa ociężały, nudny
- ma tendencje do zaborczości i chciwości
- preferuje dużo snu
- nie akceptuje niedogodności, niewygód
- pracownik, na którym można polegać
- lubi swój dom
- gustuje w lepkich, kremowych i bardzo słodkich przekąskach
- szybko zarabia i wydaje pieniądze
Bez względu na to, która z trzech dosz jest Twoją dominantą (jedna, dwie lub trzy dosze), każda z nich odznacza się swoistymi plusami i minusami. Ajurweda stawia za cel rozpoznanie i zgłębienie prakriti człowieka, a następnie dbanie o nie poprzez odzyskanie i zachowanie balansu między nimi. To właśnie harmonia między wszystkimi doszami pozwala nam na osiąganie rozwoju na płaszczyźnie umysłowej, emocjonalnej i duchowej. W ten sposób możemy zachować dobre zdrowie, żyć w szczęściu i cieszyć się urodą. Nasze ciało nabywa naturalną grację, skóry i oczy witalny blask, a serce najszczerszą radość.
Naturalne piękno według Ajurwedy
Nasza wewnętrzna równowaga zależna jest od trzech żywiołów, dosz (vata, pitta, kapha) i ich kombinacji. Na nie wpływ natomiast mają zewnętrzne i wewnętrzne warunki, co sprawia, że podlegamy ciągłym zmianom. Równowaga dosz w człowieku to jego indywidualizm, wyjątkowość, niepowtarzalność.
Ajurwedyjskie zasady i terapie służą odnajdywaniu równowagi między energiami, przesuwają środek ciężkości z przejawów na przyczyny wszelkich zaburzeń, schorzeń i nieprawidłowości. Ajurweda zgłębia naturę człowieka, nie naturę choroby, obejmując indywidualnie dobrane ćwiczenia, zioła, terapie, rodzaje medytacji czy dietę.
Indywidualne traktowanie
Nauki ajurwedyjskie odnoszą się zagadnienia piękna człowieka w szczególny sposób. Odrzucają komercyjne piękno, trendy i schematy wytworzone przez społeczeństwo, zamiast tego stawiając na pierwszym miejscu naturalne piękno wynikające z wnętrza. Zewnętrzne i wewnętrzne piękno są od siebie ściśle uzależnione, przez co osiągnięcie wspaniałego wyglądu jest możliwe tylko dzięki trosce o swoją sferę duchową i emocjonalną.
Myślenie o pięknie w tych kategoriach jest zgodne z kierunkiem wschodniej filozofii, która rozumie to pojęcie w zupełnie inny sposób niż współcześni ludzie, uwzględniając jego trzy wymiary:
- Zewnętrzne piękno jest związane z postrzeganą wizualnie urodą, a więc sylwetką, skórą, włosami i paznokciami.
- Wewnętrzne piękno to nasz sposób poruszania się, gracja, siły witalne, żywotność, optymizm i sposób myślenia.
- Mistyczne piękno oznacza naszą energię, umiejętność zrozumienia i inspiracje, a więc wszystko, co jest niezbędne do osiągnięcia harmonii między pięknem zewnętrznym i wewnętrznym.
To właśnie zdrowe i pełne radości życie każdego dnia, troska o siebie i innych oraz szczera akceptacja własnej osoby pozwala nam wydobyć z własnego wnętrza to co najlepsze i pokazać to światu. Piękno nie jest uzależnione od wieku — każdy z nas może być pięknym, bez względu na to ile ma lat. Możemy starzeć się pięknie, dbając o swoją siłę i witalność. Nasze piękno zyskuje wtedy głębszy wymiar, zrodzony z naszych doświadczeń i refleksji.
Sekret Ajurwedy i kosmetyki ajurwedyjskiej
Tajemnica ajurwedyjskiego piękna zawarta jest w naszym stylu życia i sposobie myślenia.
Od chwili naszego przyjścia na świat jesteśmy wyjątkową kombinacją cech, które świadczą o naszej niepowtarzalności. Nasza pierwotna natura, która determinuje nasz wygląd, myślenie i emocje, nazywana jest w naukach ajurwedyjskich prakriti. Poznanie prakriti pozwala nam rozpoznać, które cechy są podstawą naszej unikatowości, a także dowiedzieć się, jak powinniśmy dbać o siebie, przy jednoczesnym odkrywaniu własnego wewnętrznego piękna. Nasze prakriti pozostaje niezmienne przez całe życie. To balans naszych sił i energii życiowych. Jego odkrycie i poznawanie jest drogą do zrozumienia siebie i swojej indywidualności.
Współczesny świat skutecznie utrudnia nam refleksje nad własnym wnętrzem i odkrywanie prakriti. Aby uczynić pierwszy krok do zmiany na lepsze, należy zapoznać się z trzema podstawowymi siłami, które są fundamentem nauk ajurwedyjskich.
Ajurweda uczy nas, że nasze wewnętrzne siły, żywioły noszą nazwy VATA, PITTA, KAPHA. To niewidzialne siły, które determinują nasze funkcje fizyczne, wygląd, metabolizm, sposób myślenia, emocje i reakcje na otaczający nas świat.
Siły te, zwane doszami, określane są jako inteligencja ciała. jej trzy subtelne energie to:
- energia będąca podstawą wszelkich materialnych form życia (KAPHA),
- energia odpowiadająca za poruszanie się (VATA),
- energia transformacji i przemian, którym podlegają wszystkie organizmy (PITTA).
Na nasze ciało składają się wszystkie trzy dosze. Powiązania między nimi można poznać dzięki dogłębnej analizie własnego ciała i umysłu. Stan doszy może ulegać zmianom — wpływ na to mają okoliczności zewnętrzne, temperatura, klimat, pora roku, nasze wzorce i stan zdrowia.